14 augustus 2021:

NJO muzikale wandeling met kristal lezing vooraf,  reserveren via: NJO muziekzomer

 

16 mei 2021

Het ontstaan van Huis Wylerberg 100 jaar geleden

Huis Wylerberg bestaat  in 2024 100 jaar!
In 1921 liet Otto Bartning onder zijn handen de kristalbouw in klei ontstaan en berekende vervolgens de technische mogelijkheden. Ter ere hiervan  wordt op zondag 16 mei een Schönberg-concert gegeven door Kolja Lessing (viool) en Sebastiaan Oosthout (piano).  Elise Kraus (partner van Alice Schuster en na WO II samen wonend in Huis Wylerberg) heeft haar leven lang Schönberg laten klinken ook in tijden dat zijn composities entartet verklaard werden. Voor meer info: zie  hier

15 mei 2021

De van Rossums bezoeken Huis Wylerberg, scrol naar de 21e minuut

11 April 2021 14.00u

CELLOCONCERT IN HUIS WYLERBERG door NOAM STAAL & BERTA GARCÍA SANZ

Let op: het is een gestreamd concert  thuis vanaf de bank. Op de dag van het concert, ontvangt u kort voor aanvang in uw mailbox de link naar het concert.  Meer info: www.groeneconcerten.nl

Vrijwillige bijdrage

Om deze concerten mogelijk te maken, vragen we u om een vrijwillige bijdrage. Die komt geheel ten goede aan de musici. Bij voorbaat hartelijk dank! U kunt een bedrag overmaken naar IBAN-nummer: NL38 TRIO 0212 1342 80 t.n.v. H.J. van Zuijlen o.v.v. Celloconcert

Programma Celloconcert

Jean Baptiste Barrière (1707-1747) – Cello sonata in G
JS Bach (1685-1750) – Chaconne uit Viool Partita no. 2
Julius Klengel (1859-1933) – Suite voor 2 celli
Paul Tortelier (1914-1990) – Quatre pièces en forme de Bis
Astor Piazzolla (1921-1992) – Oblivion

Vrijwillige bijdrage

Om deze concerten mogelijk te maken, vragen we u om een vrijwillige bijdrage. Die komt geheel ten goede aan de musici. Bij voorbaat hartelijk dank! U kunt een bedrag overmaken naar IBAN-nummer: NL38 TRIO 0212 1342 80 t.n.v. H.J. van Zuijlen o.v.v. Celloconcert

Maart 2021

Een speelse glimp van de eerste bewoners/bezoekers in het program: oude koeien uit de sloot: 

Enkele kanttekeningen
Inderdaad kocht Marie Schuster nooit een werk van Paul Klee omdat (zo kunnen we lezen) hij haar niet persoonlijk wilde ontvangen. Alice Schuster kocht voor haar moeder daarom in een galerie  de koorddanser. Een zeer symbolisch schilderij voor het balanceren tussen land grenzen (Frankrijk/Duitsland en Nederland/Duitsland), politieke visies (anti NSDAP en toch in beperkte mate er gebruik van maken voor eigen veiligheid) en  kunst – kunstwerken en vriendschap met kunstenaars.

Zo is het eveneens de vraag of Marie Schuster open stond voor de kristal dimensie van Bartning’s ontwerp. Was Huis Wylerberg status of  werkelijk ruimte bieden aan Otto Bartning en zijn zeer eigen taakopvatting en ontwerpen?

Nieuwsbrieven 2020    Januari – April – September

Ubbergen 2021